Plesk Service Plans

Beschrijving

De Service Plans in Plesk bepalen hoe de verschillende hostingpakketten er uit zien en wat klanten per subscription (account) wel en niet aan mogen maken (databases e.d.).

Wij moeten die zelf met de hand up-to-date houden op onze eigen shared hosting servers (web11 t/m web16). Op Plesk servers die klanten van ons huren bepalen ze zelf hoe de Service Plans er uit zien.

NB: Er bestaat geen software om Service Plans hetzelfde te houden op de verschillende servers, dit is handwerk. Als je iets aanpast moet je het dus meteen op al onze shared hosting servers aanpassen! Omdat je zo veel instellingen hebt is de kans groot dat er ondanks onze verwoede pogingen toch verschillen zijn, als je die tegenkomt moet je ze meteen controleren op alle Service Plans op alle servers en zsm corrigeren.

NB2: De Add-ons wijken wel af per server, die worden over het algemeen alleen aangemaakt als ze ook nodig zijn. Let er bij het vergelijken tussen servers op dat Plesk er standaard maar 25 per pagina toont, dus dat de ondersten (SSL) er soms net af vallen.

Historische afwijkingen

Bij de initiele import naar Plesk in 2014 is er een fout gemaakt die ons nu nog achtervolgt. Alles is toen onder de reseller "MNMD" gehangen, in plaats van direct onder de admin "MoveNext - media design". Later is WHMCS zo ingesteld dat deze wel van de admin gebruik maakt, wat betekent dat WHMCS geen aanpassingen kan maken aan Customers en Subscriptions die onder de reseller hangen.

Op server web16 is de Plesk database corrupt geraakt begin 2016, waardoor het uiteindelijk zo was dat alle Subscriptions onder de admin zijn gehangen en een "Custom" Service Plan kregen. Die zijn allemaal met de hand op het juiste Service Plan gezet. Het resultaat hiervan is dat op server web16 wel alles netjes onder de admin hangt, zoals dat hoort.

Reseller vs Admin

De Service Plans die onder de reseller hangen beginnen allemaal met een kleine letter, bijvoorbeeld "minihosting".
De Service Plans die onder de admin hangen beginnen allemaal met een hoofdletter, bijvoorbeeld "Minihosting".

Om een Subscription over te zetten van reseller naar admin moet je de hele klant overzetten, inclusief andere Subscriptions als die er zijn. Je moet van elke Subscription instellen welk Service Plan die krijgt, klik hier de hoofdlettervariant aan van het Service Plan wat de Subscription nu heeft.

Maar voordat je dat doet moet je het volgende punt even doorlezen.

Aanpassen van een Subscription

Als je een Subscription aanpast loop je het risico dat je instellingen overschrijft die nodig zijn voor het correct functioneren van de website (bijvoorbeeld PHP settings), of dat je iets in wil stellen dat niet kan (bijvoorbeeld minder databases dan ze al hebben).

Controleer voordat je een aanpassing doet of alle PHP Settings op "default" staan. De enige waar dat niet voor geldt is de open_basedir, die moet op "none" staan. Als er meer afwijkingen zijn moet je een Add-on toevoegen die voor die PHP Setting zorgt (bijvoorbeeld "PHP 512M" om een hogere geheugenlimiet in te stellen). Als er nog geen Add-on bestaat die doet wat je wilt moet je die maken, instructies daarvoor staan verderop.

Unsynced of Locked status

Als de wijziging niet gesynct kan worden (je krijgt vage foutmeldingen over permission denied en dat het niet aangepast kon worden, en vervolgens heeft het de status Unsynced) moet je even kijken hoe dat komt. Dit zie je als je weer naar de Subscription gaat en op Sync drukt. Als er een limiet niet klopt (databases, domeinen, e-mailaccounts) moet je een of meer Add-ons toevoegen totdat het wel klopt. Als er teveel diskspace wordt gebruikt kun je hem wel opnieuw syncen maar blijft hij de status Unsynced houden. Als de klant het diskspace gebruik vermindert totdat het weer onder de limiet zit kan je hem opnieuw syncen, en krijgt hij wel de status Synced. Ironisch genoeg houdt hij deze status als hij vervolgens over de limiet heen gaat, tot de volgende keer dat je iets aan de Subscription of het Service Plan aanpast.

De status Locked werkt iets anders: de enige reden die ik ken dat een Subscription op Locked kan staan is als wij in de Bandwidth Limiting opties bijvoorbeeld hebben ingesteld dat er maar 3 connecties tegelijk mogen zijn (voor drukke sites). Verder zijn er geen redenen om een Subscription te Locken, want wat je wilt kan je altijd bereiken met een Add-on (bijvoorbeeld SSL). Let er dus op dat je niet per ongeluk een Subscription op Locked zet als je iets aanpast.

Nieuw Service Plan of Add-on

Bij het maken van een nieuw Service Plan of een Add-on is het aan te raden om een bestaande te clonen en die aan te passen. Bij het maken van een nieuwe gaat Plesk namelijk uit van z'n eigen defaults, en niet van de defaults zoals wij die gebruiken. Bij een Add-on zorgt dit er bijvoorbeeld voor dat de PHP Setting open_basedir verkeerd staat, en dat SSH toegang uit staat bij Hosting Parameters. Als je een Add-on aan een Subscription toevoegt die dit aan heeft staan overschrijft dit de waarde van het onderliggende Service Plan, dus werkt SSH opeens niet meer.