Order plaatsen en accepteren

Order invoeren
Om nieuwe producten in WHMCS te zetten moet er altijd een order worden ingevoerd. Dat kan op 3 manieren:

  1. De klant plaatst de order via het klantscherm.
  2. Wij loggen met de log in als klant knop in en doen het voor de klant (werkt dan hetzelfde als optie 1).
  3. Wij voeren het met de Add new order knop toe. Nu heb je meer opties voor met name wel/geen directe facturatie, e-mails wel/niet versturen en afwijkende prijzen of periodes. Laat de status altijd op Pending / In behandeling staan en bedenk of je de vinkjes allemaal aan wilt laten (meestal wel). Controleer de factuurperiode, die staat standaard verkeerd!
Order accepteren
Alledrie de opties hebben dan hetzelfde resultaat: een pending order, die we gaan accepteren.

  1. Bedenk voor hosting producten op welke server je deze aan wilt maken. Dit is alleen relevant voor producten die een account op een Plesk server krijgen. Voor een nieuwe klant is de default goed. Als de klant al andere producten heeft die op een Plesk server staan is het fijner om alle producten van de klant op dezelfde server te houden.
  2. Vink Module create aan voor alle hosting producten die automatisch aangemaakt kunnen worden (Plesk accounts en forwarding pakketten).
  3. Bij domeinnamen moet je de Registrar aanpassen omdat deze standaard op None staat. Send to Registrar staat standaard al wel aangevinkt.
  4. Accepteer de order. Als alles goed gaat zie je dat alles is aangemaakt. Als je een foutmelding krijgt zijn de onderdelen die wel goed gingen geaccepteerd, en de onderdelen die niet goed gingen nog niet. Als je de fout zelf op kunt lossen (missend telefoonnummer? alsnog instellen bij die klant in een ander tabje) kun je daarna de order nogmaals accepteren.
DNS aanpassen
De DNS zone wordt automatisch aangemaakt nadat het domein geregistreerd is. Bij sommige TLDs moet de DNS kloppen voordat een domein geregistreerd kan worden, dan moet je deze zelf aanmaken via Addons -> DNS Manager -> Zones List -> domein opzoeken -> Create Zone.

In een standaard zone wijst zowel de website als de e-mail (mn-mx1 record) naar de doorstuurserver (80.247.175.4, dat is movealong.movenext.nl). Als je een product hebt aangemaakt wat op een andere (Plesk) server staat, moet je dus de DNS zelf aanpassen.

Als de klant ook SpamExperts wilt hebben, moet je meer doen:
  1. Mail Denit dat ze het domein aan de spamx server toevoegen, en naar mn-mx1.domein.nl laten wijzen (waarbij domein.nl het domein in kwestie is). Wacht tot ze dit gedaan hebben, pas dan mag je de DNS aanpassen (behalve bij een nieuwe registratie die toch nog niet actief is).
  2. Het MX record wat standaard al is aangemaakt (naar mn-mx1.domein.nl) mag worden verwijderd (of aangepast).
  3. De nieuwe MX records moeten worden:
    MX 10 spamx.domein.nl
    MX 20 spamx-fallback.domein.nl
Mailaccounts instellen
In principe moet een klant zelf e-mailadressen aanmaken in Plesk (via het klantscherm). Als je iets anders hebt afgesproken moet je dit voor ze doen. Vergeet niet om de spamfiltering aan te zetten bij elk nieuw e-mailaccount, deze staat standaard uit.