Algemene instellingen van email (voor alle mailprogramma's)

Instellen van mail op uw computer, telefoon of tablet

Instructies voor uw eigen mailprogramma
De instellingen zoals u die hieronder leest, gelden voor ieder mailprogramma -  zoals Outlook, Apple Mail, Yahoo Mail, Google Android, etc. - en voor ider apparaat -  smartphone, computer of laptop.

De instellingen staan vast, soms moet u even zoeken waar u dat in uw mailprogramma kunt invoeren. De weergave van de instellingen kan per mailprogramma en apparaat verschillen.

Voor het instellen van uw mailprogramma heeft u nodig:

  • een 'server" (bijvoorbeeld web14.movenext.nl)
  • het emailadres dat u wilt instellen (bijvoorbeeld naam@domeinnaam.nl, van oudere mailboxen kan dat ook beginnen met pop01234@ (of een ander nummer). 
  • het wachtwoord dat u wilt instellen
  • geavanceerde instellingen, zoals poortnummers. 

Met deze gegevens kunt u naar de instellingen of voorkeuren of accountsettings van uw mailprogramma. 

Ter voorbereiding - uw mailserver
De mailserver vindt u op klantscherm.movenext.nl. U kunt inloggen met uw klantscherm mailadres (bv. jelle@klantscherm.nl) & uw wachtwoord. Heeft deze gegevens niet? Vraag dan uw gegevens aan. 

Eenmaal ingelogd op klantscherm.movenext.nl gaat u naar 
'Klantensysteem Home > Klanten gedeelte > Mijn webhostproducten & services'
Selecteer de betreffende dienst (bijvoorbeeld Hosting - Megahosting domeinnaam.nl). In de 'product details' van domeinnaam.nl ziet u de naam van de server, bijvoorbeeld web14.movenext.nl

Poorten en servers
Hieronder volgt een overzicht van de instellingen van poorten en servers.Let op: de betiteling kan per mailprogramma uiteenlopen. Zo wordt 'verificatie' ook wel 'identiteitscontrole' genoemd.

Voor het ontvangen van email  / inkomende mailserver
Kies voor IMAP (tenzij u zeker weet dat u POP wilt gebruiken)
Server inkomende e-mail: uw mailserver (bijvoorbeeld web14.movenext.nl)
Kies voor 'gebruik SSL' (een versleutelde verbinding is vereist)
Identiteitscontrole: geef uw wachtwoord
Poortnummers voor inkomende e-mail:
993 (in het geval van IMAP)
of
995 (in het geval van POP)

Voor het verzenden van email / uitgaande mailserver
Server uitgaande e-mail (SMTP): Uw mailserver (bijvoorbeeld web14.movenext.nl) of de mailserver van uw provider (bijvoorbeeld smtp.tele2.nl, gebruik dan de settings die u van uw provider heeft gekregen, die zijn bij ons onbekend)
Als u de server van MoveNext gebruikt is voor de uitgaande e-mail 'verificatie' vereist
Identiteitscontrole: geef uw wachtwoord
Kies voor 'gebruik SSL' (een versleutelde verbinding is vereist)
(SMTP) poort 465

U kunt uw mailprogramma testen door een mail te sturen naar info@movenext.nl. Elk bericht wat wij ontvangen wordt automatisch beantwoord. Zo kunt u controleren dat verzenden en ontvangen van mail goed werkt. 

Hoe werkt dat in mijn mailprogramma / op mijn telefoon, desktop of tablet?
Om meer te leren over de werking van je eigen mailprogramma op je eigen apparaat kan je online uitstekende instructievideos vinden. Kijk bijvoorbeeld voor de instellingen van Apple Mail op http://bit.ly/1qCGbA9 voor het instellen van email op uw Android telefoon op http://bit.ly/23K8VFG

Tip: lukt het niet, zoek dan op 'toevoegen account' en de naam van uw mailprogramma (bijv. Outlook), u vindt dan zeker filmpjes die u verder helpen.