Algemene instellingen van email (voor alle mailprogramma's)

Instellen van mail op je computer, telefoon of tablet

Instructies voor je eigen mailprogramma
De instellingen zoals je die hieronder leest, gelden voor ieder mailprogramma -  zoals Outlook, Apple Mail, Yahoo Mail, Google Android, etc. - en voor ieder apparaat -  smartphone, computer of laptop.

De instellingen staan vast, soms moet je even zoeken waar je dat in jouw mailprogramma kunt invoeren. De weergave van de instellingen kan per mailprogramma en apparaat verschillen.

Voor het instellen van je mailprogramma heb je nodig:

  • een 'server" (bijvoorbeeld web14.movenext.nl)
  • het emailadres dat u wilt instellen (bijvoorbeeld naam@domeinnaam.nl, van oudere mailboxen kan dat ook beginnen met pop01234@ (of een ander nummer). 
  • het wachtwoord dat bij deze mailbox hoort
  • geavanceerde instellingen, zoals poortnummers. 

Met deze gegevens kun je naar de instellingen of voorkeuren of accountsettings van het mailprogramma. 

Ter voorbereiding - de mailserver
De mailserver vind je op MijnMovenext. Je kan inloggen met jouw inloggegevens. Weet je niet meer wat jouw gegevens zijn, dan kan je via ditzelfde scherm nieuwe gegevens aanvragen en die krijg je dan per mail toegestuurd.

Eenmaal ingelogd op MijnMovenext ga klik je in het dashboard op “Mijn websites”. In het rechter gedeelte van het scherm zie je achter de betreffende website de naam van de server staan, bijvoorbeeld web14.movenext.nl

Poorten en servers
Hieronder volgt een overzicht van de instellingen van poorten en servers.Let op: de betiteling kan per mailprogramma uiteenlopen. Zo wordt 'verificatie' ook wel 'identiteitscontrole' genoemd.

Voor het ontvangen van email  / inkomende mailserver
Kies voor IMAP (tenzij je zeker weet dat je POP wilt gebruiken)
Server inkomende e-mail: de mailserver (bijvoorbeeld web14.movenext.nl)
Kies voor 'gebruik SSL' (een versleutelde verbinding is vereist)
Identiteitscontrole: geef het wachtwoord
Poortnummers voor inkomende e-mail:
993 (in het geval van IMAP)
of
995 (in het geval van POP)

Voor het verzenden van email / uitgaande mailserver
Server uitgaande e-mail (SMTP): de mailserver (bijvoorbeeld web14.movenext.nl) of de mailserver van je internetprovider (bijvoorbeeld smtp.tele2.nl, gebruik dan de settings die je van jouw provider hebt gekregen, die zijn niet bij ons bekend)
Als je de server van MoveNext gebruikt is voor de uitgaande e-mail 'verificatie' vereist
Identiteitscontrole: geef het wachtwoord
Kies voor 'gebruik SSL' (een versleutelde verbinding is vereist)
(SMTP) poort 465

Je kunt je mailprogramma testen door een mail te sturen naar info@movenext.nl. Elk bericht wat wij ontvangen wordt automatisch beantwoord. Zo kun je controleren dat verzenden en ontvangen van mail goed werkt. 

Hoe werkt dat in mijn mailprogramma / op mijn telefoon, desktop of tablet?
Om meer te leren over de werking van je eigen mailprogramma op je eigen apparaat kan je online uitstekende instructievideos vinden. Kijk bijvoorbeeld voor de instellingen van Apple Mail op http://bit.ly/1qCGbA9 voor het instellen van email op je Android telefoon op http://bit.ly/23K8VFG

Tip: lukt het niet, zoek dan op 'toevoegen account' en de naam van jouw mailprogramma (bijv. Outlook), je vind dan zeker filmpjes die je verder helpen.