Vindbaarheid in Snelsite

De optimalisatie van de vindbaarheid van een website, oftewel SEO, is een ontzettend breed onderwerp waar tal van factoren op van invloed zijn. Om een indruk te krijgen bekijk dan eens Inside Search van Google waarin Google zelf beknopt uitlegt hoe het zoeken werkt.

We krijgen veel vragen over de vindbaarheid in Snelsite. Snelsite zelf is zeer goed vindbaar doordat in de gehele techniek rekening is gehouden met de regels voor Google, waarbij we het jou wel zo gemakkelijk mogelijk maken.

Download ook onze masterclass Vindbaarheid.

Voorbeelden van wat Snelsite doet aan vindbaarheid:

  • Google-friendly URL's
    Elk blok heeft zijn eigen pagina en dus url. Deze url wordt aan Google anders aangeboden (zonder #) dan waar de software mee werkt (met #). Deze pagina's zijn ook geen pop-up maar een zogenaamde lightbox. Wij noemen het het lees-meer scherm.
  • H1 tags en meta descriptions
    De titel van elk blok is een h1 tag, de metadescription wordt automatisch opgemaakt uit de eerste tekens (155 tekens) in het blok.
  • Alt-tags en afbeeldingen
    Afbeeldingen krijgen automatisch een alt en title attribuut, namelijk de titel van het blok. Dit kun je desgewenst zelf aanpassen per afbeelding.
  • Sitemap
    Er zit standaard een Google vriendelijke sitemap bij Snelsite (een gebruikersversie op domeinnaam.nl/sitemap en voor Google op domeinnaam.nl/sitemap.xml)
  • Keywords
    Aan de site en desgewenst per pagina kun je een meta description en keywords toekennen.
  • Mobielvriendelijk
    Automatisch een mobielvriendelijke website wat zorgt voor een betere vindbaarheid bij zoeken op mobiel

Wat jij kunt doen aan vindbaarheid:

  • Google houdt van vers
    Update je website regelmatig en voeg nieuwe content toe. Hier helpt Snelsite je bij met bijvoorbeeld 'Bericht van uw site'. Je ontvangt dan maandelijks een e-mail met eventuele blokken die je al lang niet hebt beheerd en of deze nog up-to-date zijn.
  • Zorg voor goede bloktitels
    Wees specifiek en zorg dat je kernwoorden gebruikt maar maak de titels niet te lang. Schrijf bijvoorbeeld niet 'Over ons' maar 'Over bedrijf X'.
  • Google houdt van kwaliteit
    Maak teksten (zet deze in de lees-meer), van minstens 200 woorden lang. Gebruik liefst je kernwoorden ca. 3 keer, en denk aan meervoud, verkleinwoorden, combinaties etc.
  • Koppel Google Analytics aan je site
    Om je statistieken bij te houden maak je een Google Analytics account aan en stuur je ons de UA-code zodat we deze kunnen koppelen aan je Snelsite.
  • Houd je bezoekers op de hoogte
    Krijg bezoekers naar je site door te posten op social media of gebruik te maken van onze automatische nieuwsbrief. Hiermee krijgen abonnees een mailtje met het laatste nieuws op je site.
  • Zorg voor links naar je site
    Dit werkt het allerbeste en is ook erg lastig: jouw autoriteit wordt door Google vastgesteld door hoeveel en welke sites naar jou linken. Als bijvoorbeeld nu.nl naar jou linkt heeft dat heel veel invloed, als een kleine site naar jou linkt heeft dit veel minder invloed.
  • Link binnen je eigen site
    Doe het niet teveel en gericht, maar met mate is zeer goed. Link intern op je site als je bijvoorbeeld een woord gebruikt waar je verder op in gaat ergens anders op de site. Dit doe je gemakkelijk met interne links of door de 'link list' te openen als je een hyperlink maakt.
  • Begin met het belangrijkste
    Google leest net als mensen van boven naar onderen en vindt wat bovenaan staat het belangrijkst.
  • Plaats Youtube filmpjes
    Youtube is van Google, ze vinden het zeker leuk als je naar ze linkt door bijvoorbeeld een filmpje op je site te zetten.
  • Maak lijstjes
    Mensen en Google houden van lijstjes. Maak deze lijstjes met de in de tekstverwerker aangeboden bullet- of 1,2,3-opsomming.

Tot slot: let op met bedrijven die beloven je de eerste plaats op Google te bezorgen. Ja, als je zoekt op 'supercalifragilisticexpialidocious Leiden'. Of je komt maar een korte tijd bovenaan, tot Google ontdekt wat voor kunsten ervoor zijn uitgevoerd en je afstraft. Door Google afgestraft worden betekent niet meer vindbaar. Ook de SEO bedrijven die bedreven zijn plugins in WordPress hebben niet per definitie verstand van SEO, wel van WordPress.