Aansprekende teksten op je site

Op het web maak je teksten op een andere manier dan in geschrift. Het kost mensen 25% meer tijd om van een scherm te lezen waardoor ze globaal lezen en stukjes steeds overslaan. Teksten worden in de zogenaamde F-vorm gelezen; het bovenste deel het meest, het onderste het minst. Daarnaast houden mensen klikken en scrollen.

De opbouw van een webtekst kan met die van een krantenartikel worden vergeleken; het belangrijkste bovenaan (wat het belangrijkst is, hangt af van je doelgroep). Daarna volgt achtergrondinformatie en als laatst de details.

Waar let je op bij de vorm:

  • Spreek de lezer direct aan
  • Richt op directe voordelen voor de klant
  • CreĆ«er herkenbare situaties voor de lezer
  • Vermijd omslachtig taalgebruik:
    Pas op met zullen, worden, kunnen, willen
  • Wissel korte en lange zinnen af
  • Formuleer positief:
    ipv we zijn gesloten om.., we zijn open tot..
  • Wees specifiek en concreet
  • Gebruik per alinea 4-5 regels (max. 75 woorden)
  • Zet een witregel tussen elke alinea
  • Maak lijstjes, daar houden mensen van
    Gebruik automatische bullets of nummering (SEO)
    Zorg voor gelijkvormigheid in het lijstje
  • Maak links en zorg voor goede linktekst (SEO)
  • Getallen en tekens vallen op

Waar let je op bij de kop:

  • Schrijf eerst de tekst
  • Bepaal je doel en doelgroep
  • Gebruik een aanwijzend voornaamwoord
  • Stel een vraag
  • Gebruik kernwoorden
  • Maak nieuwsgierig

Korter is krachtiger als het gaat om webteksten en schrappen is een kunst! Download ook onze masterclass over webteksten.